Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
hildahasz
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

widziany: 4.06.2024 20:02

  • pliki muzyczne
    24312
  • pliki wideo
    9906
  • obrazy
    230108
  • dokumenty
    164621

481582 plików
6300,08 GB

Ukryj opis
FolderyFoldery
hildahasz
ABC - mądre książki
Audiobooki
Audiobooki dla dzieci
Biografie
Czasopisma
Fantastyka, odkrywanie przeszłości
Filmoteka
Filmoteka dziecięca
Fotografia
Galeria
GÓRY
Gry dla dzieci i nie tylko, zabawy, żarty - starocie
Historia pod kluczem
Historia sztuki
Historia, teoria literatury, kulturoznawstwo
Klasycy starożytni ۩
 
1.Filozofia i świat starożytny
 
Ajschylos
Alkifron
Andokides
Antyk
Apostata Julian
Appian z Aleksandrii
Apulejusz z Madaury
Arakel z Tebryzu
Arystofanes
Arystoteles
Asklepios
Atenagoras z Aten
Augustyn Aureliusz
Biblia i antyk
Demokryt
Demostenes
Diogenes Laertios
 
Laertios Diogenes z Cylicji III w IMR
Epiktet z Hierapolis
Epikur
Euklides
Eurypides
Euzebiusz z Cezarei
Ezop
Filodemos
Flaviusz Wegecjusz Renatus
Florus Lucjusz Anneusz
Focjusz
Gajus
Gajus Sulustrius Crispus
Gajus Swetoniusz Trankwillus
Gajusz Sulustiusz Krispiusz
Galiusz Juliusz Cezar
Gorgiasz z Leontinoj
Hammurabi
Herodian
Herodot
Herondas
Hezjod
Hippiasz Większy
Homer
 
Iliada ☼
Odyseja Ω
Horatius Quintus Flaccus (Horacy)
Isocrates
Jamblich
Józef Flawiusz
Justyniusz Marek Junianus
Kai Korneliusz Tacyt
Kasjusz Dion Kokcejanus
Kitto
Klemens Aleksandryjski
Korneliusz Nepos
Krispus Salustius
Krispus Salustiusz
Krokiewicz Adam - Zarys filozofii greckiej
Król Edyp (Sofokles)
Ksenofont
Kwintynian
Libanios
Liwiusz
Lizjasz
Lukan Marek Anneusz
Lukian z Samostaty
Lukrecjusz
Marcus Tullius Cicero
Marek Aureliusz Lukan
Marek Junianus Jutrynius
Marek Terencjusz Varro
Menander
Mikołaj z Damaszku
Nemezjusz z Emezy
Oktawian August
Orozjusz
Orygenes
Owidiusz
Parmenides
Pauzaniasz
Paweł z Aleppo
Petroniusz
Platon
Plaut
Pliniusz Młodszy
Pliniusz Starszy
Plutarch z Cheronei
Polibiusz
Porfiriusz
Prokopiusz z Cezarei
Pseudo-Apuleju sz-Asklepios
Publius Cornelis Tacitus
Renatus Flavius Vegetius
Salustiusz Kryspus
Sekstus Empiryk
Seneka Lucjusz Anneusz
Sextus Empiryk
Sofokles
 
Król Edyp (Sofokles)
Król Edyp (Sofokles)( 1)
Sokrates
Sokrates Scholastyk
Solomon
Sozomen Hermiasz
Strabon
Sun Tzu
Swetoniusz
Teodoret z Cyru
Teodozjusz
Teofrast
Teokryt
Tertulian
Titus Lucretius Carus
Tomasz z Akwinu
Tukidydes
Tytus Japończyk
Tytus Liwiusz
Wegecjusz Flawiusz
Wellejusz Paterkulus
Wergiliusz
Witruwiusz
Komiksy
 
Kryminalistyka
Kuchnia
Literatura
Literatura dla dzieci i młodzieży
Literatura polska
Literatura w EPUB, MOBI, DJV, AZW3, CALIBRE. CSV
Literatura-wampir iada
Muzyka
NATURA - herbologia chwasty zioła
Nauka, wiedza
Nowości
Okręty, statki, samoloty polskie i świata
Porządkowane
Prywatne
Romanse i romanse
 
Seksowności - opracowania
Słowniki, encyklopedie, leksykony
Staroplszczyzna, klasyka polska
 
Szachy
Tad
Thrillery
Torilla
zachomikowane
Pokazuj foldery i treści
Arystoteles

W IV wieku p.n.e. Grecja wydała jeszcze jednego myśliciela, który pozostawił po sobie ogromną spuściznę intelektualną. Arystoteles (384-322 p.n.e.), najwybitniejszy spośród uczniów Platona, położył wielkie zasługi dla rozwoju nauk przyrodniczych i filozofii, tworząc pionierskie prace propagujące naukowe poznanie świata oraz rozwijając rygorystyczny system argumentacji logicznej. Ogromny wpływ, jaki dzieła Arystotelesa wywarły na myślicieli żyjących w następnych wiekach, szczególnie w średniowieczu, czyni zeń jedną z najważniejszych postaci w dziejach europejskiej nauki i filozofii.

Arystoteles, syn zamożnego lekarza ze Stagiry w północnej części Grecji, w wieku lat siedemnastu przybył do Aten, aby studiować w platońskiej Akademii. W roku 335 założył w Atenach swoją własną, nieformalną szkołę filozoficzną, znaną pod nazwą Lykejon (w wersji zlatynizowanej: Liceum), później określaną także mianem szkoły perypatetyckiej od przykrytego dachem portyku (peripatos), gdzie prowadzono dysputy, przechadzając się w cieniu chroniącym przed śródziemnomorskim słońcem. Arystoteles zajmował się niemal każdą dziedziną nauki: biologią, medycyną, anatomią, psychologią, meteorologią, fizyką, chemią, matematyką, muzyką, metafizyką, retoryką, politologią, etyką, czy wreszcie krytyką literacką. Stworzył złożony system logiki dla potrzeb ścisłej argumentacji. Dokonując klasyfikacji różnych typów argumentów, położył podwaliny pod rozróżnianie argumentów formalnych, to znaczy właściwych z punku widzenia logiki, od takich, które tylko przekonują. Jako pierwszy nadał nazwy przeciwieństwom (przesłanka - wniosek, ogólny - szczegółowy), które od tamtej pory stały się ogólnie przyjętymi schematami argumentacji. Badał także proces samego wyjaśniania i sformułował doktrynę o czterech zasadach wyjaśniania, która wywarła później silny wpływ na innych myślicieli. Według Arystotelesa istnieją cztery różne zasady wyjaśniania: forma (przesądzająca o cechach charakterystycznych rzeczy), materia (elementy składowe), początek ruchu (zbliżony do tego, co dziś nazywamy "przyczyną") oraz telos (cel). Analiza ta pokazuje, jak bardzo chciał Arystoteles uniknąć upraszczania rzeczywistości.

Arystoteles, który bez wątpienia wywierał inspirujący wpływ na swoich uczniów, zachęcał ich do prowadzenia badań w rozmaitych dziedzinach wiedzy szczegółowej. Wiemy na przykład, że jego uczniowie przygotowali opis systemu sprawowania rządów w 158 greckich poleis. W myśli filozoficznej Arystotelesa widoczny jest wyraźny wpływ Platona, niekiedy jednak w znacznym stopniu zmienia on i udoskonala poglądy swojego mistrza, a czasami nawet je odrzuca. Arystoteles zaprzeczył na przykład słuszności platońskiej teorii form, gdyż uważał, że poszczególne byty, które dla form postulował Platon, przestały - w ujęciu Arystotelesa - mieć sens. Takie rozumowanie było typowe dla filozofa, który chętniej opierał się w swoich rozważaniach na zdrowym rozsądku niż na metafizyce. Patrząc z dzisiejszej perspektywy, można by stwierdzić, że Arystoteles przywiązywał stosunkowo małe znaczenie do matematycznych modeli wyjaśniania i do rozumowania kwantytatywnego, ale w jego czasach matematyka nie osiągnęła jeszcze poziomu niezbędnego dla takich operacji. Jego metoda różni się od dziś stosowanych także tym, że nie opiera się na doświadczeniu. Arystoteles był przekonany, że badacz ma większą szansę zrozumienia rzeczy i istot żywych, gdy obserwuje je w ich naturalnym otoczeniu, a nie w sztucznych warunkach laboratorium. Powiązanie dokładnego badania z percepcyjnym rozumowaniem szczególnie dobrze zdawało egzamin w naukach przyrodniczych takich jak biologia, botanika i zoologia. I tak na przykład Arystoteles jako pierwszy badacz, który usiłował zebrać wszystkie dostępne wiadomości dotyczące poszczególnych gatunków i odpowiednio je sklasyfikować, opisał ponad pięćset różnych gatunków zwierząt, w tym także owadów. Niekiedy mylił się (na przykład w swoich hipotezach z dziedziny ginekologii), niemniej jednak wiele z jego badań przyczyniło się do znaczącego postępu w nauce. Arystoteles odkrył między innymi, że wieloryby i delfiny są ssakami, późniejsi badacze zapomnieli jednak o tym odkryciu, którego ponownie dokonano dopiero dwa tysiące lat później.

W zoologii Arystoteles głosił pogląd teleologii, czyli celowości natury, to znaczy uważał, że organizmy rozwinęły się w taki a nie inny sposób z powodu wyznaczonego przez naturę celu (telos), który można by też określić mianem funkcji. Twierdził, że aby wyjaśnić jakieś zjawisko, trzeba odkryć jego cel, czyli zrozumieć, w jakim celu zachodzi. Prostym przykładem tego rodzaju rozumowania mogą być płetwowate nogi kaczki. Według rozumowania Arystotelesa kaczki mają płetwowate nogi, aby móc pływać. Umiejętność pływania zapewnia im osiągnięcie celu egzystencji, jakim jest znalezienie pożywienia w wodzie, a tym samym umożliwia im utrzymanie się przy życiu. Arystoteles twierdził, że naturalnym celem istoty ludzkiej jest życie w społeczności polis i że ta forma ustrojowa powstała właśnie po to, by zaspokoić ludzką potrzebę życia we wspólnocie, jako że jednostki nie są na tyle samowystarczalne, by żyć w izolacji. Co więcej, polis pozwala obywatelom wieść uporządkowane życie w cnocie dzięki swoim normom prawnym oraz systemowi, w którym obywatele raz rządzą, a raz są rządzeni.

Niektóre z najbardziej ważkich rozumowań Arystotelesa skupiały się na wyjaśnianiu pojęć, które ludzie skłonni byli uważać za pochodzące z natury, takich jak czas, przestrzeń, ruch i zmiana. Arystoteles poddał starannej analizie problemy filozoficzne kryjące się pod powierzchnią tych powszechnie używanych pojęć, a jego poglądy na temat natury rzeczy wywarły ogromny wpływ na późniejszych myślicieli. W spojrzeniu na kwestię niewolnictwa wielki filozof okazał się nieodrodnym synem swoich czasów: uważał je za całkowicie zgodne z naturą. Twierdził, że niektórzy ludzie zostali przez samą naturę przeznaczeni do życia w niewoli, ponieważ ich dusze pozbawione są racjonalnego pierwiastka, który winien rządzić poczynaniami istot ludzkich. W owym czasie rzadko zdarzało się, by ktoś miał inny pogląd na temat niewolnictwa, chociaż wiemy o działającym w IV wieku p.n.e. mówcy Alkidamasie, który utrzymywał, że "bóg ustanowił wszystkich ludzi wolnymi; natura nikogo nie stworzyła niewolnikiem" (w scholiach do Arystotelesowej Retoryki, 1373 b). Arystoteles twierdził też, podobnie jak wielu innych współczesnych mu myślicieli, że kobiety są z natury istotami gorszymi od mężczyzn. Przekonanie to wynikało z całkowicie błędnych sądów na temat biologii. Uważał między innymi, że w procesie prokreacji zarodek otrzymuje swą postać wyłącznie dzięki mężczyźnie, a rola kobiety sprowadza się jedynie do pasywnego dostarczenia płodowi materii. Uzasadniając twierdzenie, że kobiety są mniej odważne niż mężczyźni, Arystoteles poszukiwał wątpliwych analogii w świecie zwierząt - dowodził na przykład, że samiec ośmiornicy, gdy zaatakowana zostaje jego towarzyszka, pozostaje na miejscu, jak gdyby chcąc udzielić jej pomocy, podczas gdy samica w podobnej sytuacji szybko odpływa. Pomimo tego, że błędne sądy na temat biologii przywiodły Arystotelesa do konkluzji, że kobiety nie dorównują mężczyznom, wierzył on, że ludzkie społeczności mogą się pomyślnie rozwijać i szczęśliwie żyć tylko przy współudziale zarówno mężczyzn, jak i kobiet. Twierdził, że w małżeństwie żona i mąż powinni wspierać się nawzajem, ale że w związku tym musi dominować mężczyzna.

Arystoteles daleko odszedł od poglądu Sokratesa, że człowiek, aby postępować sprawiedliwie, musi tylko posiadać wiedzę o tym, co jest sprawiedliwe i dobre. Twierdził, że ludzie często wiedzą, co jest właściwe, lecz ich irracjonalne pragnienia skłaniają ich do niewłaściwego postępowania. I tak na przykład ludzie doskonale zdający sobie sprawę ze skutków pijaństwa nadal piją. Postawiwszy tezę o konflikcie pragnień, do jakiego dochodzi w duszy człowieka, Arystoteles poświęcił wiele uwagi sprawie uzyskania poprzez ćwiczenie umysłu samokontroli pozwalającej panować nad instynktami i namiętnościami. Samokontrola nie miała jednak oznaczać negacji pragnień i namiętności; oznaczała raczej stan równowagi pomiędzy tłumieniem a nieostrożnym zaspokajaniem fizycznych pragnień. Filozof dowodził, że dążeniem do stanu równowagi kierować powinien rozum, ponieważ inteligencja jest najpiękniejszym z ludzkich przymiotów, a umysł jest właściwą jaźnią, prawdziwie boską częścią ludzkiej istoty.

Arystoteles uważał, że nauki przyrodnicze i filozofia nie są abstrakcyjnymi dziedzinami oderwanymi od rzeczywistości, lecz uporządkowanym poszukiwaniem wiedzy dotyczącej wszystkich aspektów życia. Poszukiwanie to stanowi ten rodzaj aktywności ludzkiego rozumu, który sam może zapewniać dobre życie i przynosić szczęście. Niektórzy nowożytni krytycy zarzucali Arystotelesowi, że w swoich dziełach nie zawarł przejrzystego kodeksu moralnego. Rzucił on jednak nowe światło na zagadnienia etyki poprzez wykazanie, że pojęcie dobra ma wartość tylko wówczas, gdy zbieżne jest z tym, co dobre w ludzkiej naturze, a nie gdy stanowi zestawienie abstrakcyjnych przyczyn nakazujących zachowywać się w ten, a nie inny sposób. Oznacza to, że system etyczny musi odpowiadać aktualnej sytuacji, jakiej ludzkie istoty doświadczają w życiu. W etyce, podobnie zresztą jak w innych dziedzinach, Arystoteles głosił pogląd, że rozum i doświadczenie są niezbędne do określenia tego, co wartościowe w ludzkim życiu.

Arystoteles był przekonany, że źródłem szczęścia, którego nie wolno utożsamiać z prymitywnymi przyjemnościami, jest wykorzystywanie przez człowieka danych mu możliwości. Możliwości te dają się określić przy pomocy racjonalnego wyboru, praktycznego sądu i uznania cnoty wybierania środka zamiast ekstremów. Centralnym problemem moralnym jest właściwe niemal wszystkim ludziom pragnienie, aby "mieć więcej" i skłonność do niesprawiedliwego postępowania przejawiana przez tych, którzy mają większą siłę niż inni. Celem edukacji jest zatem nakłonienie ludzi do przezwyciężania tych złych skłonności, które najbardziej zgubne są wtedy, gdy do głosu dochodzi żądza pieniędzy lub sławy. Arystoteles twierdził, że pragnienie, aby "mieć więcej", jest tak samo niebezpieczne dla demokracji, jak dla oligarchii. Wzorem Platona krytykował demokrację, ponieważ uważał, że oddaje ona władzę biednej większości, a nie wykształconej elicie. Celem demokracji jest - mówił Arystoteles - aby każdy żył tak, jak mu się podoba, a to nie może nigdy być dobrą zasadą organizowania systemu sprawowania rządów. Prawdziwa wolność - podkreślał - oznacza rządzenie i bycie rządzonym, nie zawsze zaś dążenie do spełnienia czyichś pragnień. Ateny przez wiele lat były domem Arystotelesa, jednak ich demokratyczny ustrój nigdy nie zyskał w jego oczach uznania.
  • 260 KB
  • 23 cze 20 20:59
  • 0,8 MB
  • 28 cze 12 21:31
  • 3.0
  • 44,0 MB
  • 2 cze 12 14:40

z chomika Yo-ann

1 komentarz

  • 27,0 MB
  • 12 maj 12 21:47

zachomikowany

  • 25,7 MB
  • 12 maj 12 21:47

zachomikowany

  • 5,2 MB
  • 9 maj 12 12:59
Etyka eudemejska, O duszy, O świecie, Ustrój polityczny Aten, Polityka

z chomika Dywan

  • 58 KB
  • 25 lut 12 19:03

z chomika oolloolloo

  • 37 KB
  • 18 sty 12 19:42

z chomika bajtek67

  • 60 KB
  • 18 sty 12 19:42

z chomika bajtek67

  • 55 KB
  • 18 sty 12 19:42

z chomika bajtek67

  • 44,0 MB
  • 18 sty 12 19:42

z chomika bajtek67

  • Odtwórz folderOdtwórz folder
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    13
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    0
  • pliki muzyczne
    2

17 plików
163,97 MB




basienka23

basienka23 napisano 13.02.2024 16:35

zgłoś do usunięcia
Pozdrawiam serdecznie i zapraszam do siebie 😉
marek.kajdasz

marek.kajdasz napisano 13.02.2024 21:02

zgłoś do usunięcia
dzieki jestes wielki ,tak duzo ksiazek wstawiles ,ze jestem pod wrazeniem.
DiSilence

DiSilence napisano 24.02.2024 16:26

zgłoś do usunięcia
Dziękuję bardzo 🌹
uka125

uka125 napisano 12.03.2024 21:48

zgłoś do usunięcia
Dziękuję
siemkos89

siemkos89 napisano 29.03.2024 13:16

zgłoś do usunięcia
Dziękuję i pozdrawiam świątecznie .
alemagma

alemagma napisano 20.04.2024 09:40

zgłoś do usunięcia
bohumil2

bohumil2 napisano 20.04.2024 18:58

zgłoś do usunięcia
dzieki
AngelL007

AngelL007 napisano 8.05.2024 14:01

zgłoś do usunięcia
Dzień dobry, poszukuję ebooka Kane Darby - Dobra żona
roza516

roza516 napisano 25.05.2024 22:49

zgłoś do usunięcia
Bardzo dziękuję
Nastka12388

Nastka12388 napisano 2.06.2024 18:10

zgłoś do usunięcia
Szukam miasta gwiezdnego pyłu

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności