Disco polo – gatunek muzyki popularnej będący nurtem muzyki tanecznej, powstałym w Polsce w latach 80. XX wieku, w początkowym okresie istnienia znany jako muzyka chodnikowa albo także pod nazwą muzyka podwórkowa. Nurt ten, będący rodzajem muzycznego folkloru miejskiego, cieszył się dużą popularnością w latach 90. XX wieku, przy czym apogeum przypadło na lata 1995–1997. Potem nastąpił stopniowy spadek popularności tego gatunku muzyki, co doprowadziło do ostatecznego – jak wówczas sądzono – upadku na początku XXI wieku. Renesans popularności disco polo nastąpił zimą 2007 roku. Słownik języka polskiego wydawnictwa PWN definiuje ten gatunek muzyczny jako polską odmianę muzyki dyskotekowej, o prostych melodiach i często rubasznych tekstach. Muzyczny społecznościowy serwis internetowy Rate Your Music definiuje disco-polo jako polską odmianę muzyki dance-pop. Warstwę muzyczną klasycznych utworów disco polo charakteryzują najprostsze schematy harmoniczne, prosta melodia, która często nawiązuje do tradycji ludowej muzyki wiejskiej, prosty, równomierny rytm połączony z synkopowanymi samplami perkusjii towarzyszące im analogowe, delikatne dźwięki syntezatora lub keyboardu. W utworach tego gatunku dominuje metrum 4/4. Ścieżką wokalną piosenek tworzonych wyłącznie w języku polskim są najczęściej melodramatyczne teksty o nieszczęśliwej miłości lub teksty o charakterze rubasznym, a także często teksty o charakterze żartobliwym i wakacyjnym. W latach 90. XX wieku niektóre zespoły łączyły ten gatunek w warstwie muzycznej z gatunkami muzycznymi dance, house i techno. Gatunek ten po 2002 w warstwie muzycznej przez niektórych wykonawców jest łączony z muzyką dancei innymi gatunkami elektronicznej muzyki tanecznej (klubowej) m.in. house, power dance, eurodance, nu-electro i techno. Utwory tego gatunku po 2002 zawierają też często elementy muzyki biesiadnej i muzyki pop. Sam gatunek jest również popularny poza granicami Polski, zwłaszcza wśród Polonii. Gatunek wywodzi się z muzyki granej na weselach i zabawach przez specjalne zespoły z repertuarem piosenek ludowych i weselnych, przy czym zmianie uległy instrumenty: zamiast akustycznych – elektroniczne, a w latach 80. także elektroniczne klawiszowe (np. keyboard). Oprócz tego duży wpływ na powstanie tego gatunku miały popularne w latach 80. w Europie, także w Polsce podgatunki muzyki disco – italo disco i euro disco oraz w pewnym stopniu wykonawcy muzyki dyskotekowej z krajów byłego Związku Socjalistycznych Republik Radzieckich (wykonawcy disco polo tłumaczyli niektóre piosenki tychże wykonawców z języka rosyjskiego na język polski jak np. „Biała róża” zespołu Grupa Amora - oryginalna wersja „Biełyje rozy”, „Nadzieja” zespołu Skaner – oryginalna wersja to „Wiesna” – komp. Wiaczesław Janko, „Kasiu Katarzyno” zespołu Milano – oryginalna wersja to „Katja-Katerina” – komp. Andriej Dierżawin czy Żółte tulipany zespołu Imperium – oryginalna wersja to „Żółtyie tjulpany” – wok. Natasza Korolowa), a także muzyka z tychże krajów (głównie rosyjska, białoruska i ukraińska). Wpływ na twórców tego gatunku wywarła też działalność polskich twórców muzyki rozrywkowej, głównie z lat 70. i 80. XX wieku, takich jak Janusz Laskowski, Happy End, Tercet Egzotyczny, Jacek Lech, Zofii i Zbigniewa Framerów i Papa Dance, utwory polskich kapeli podwórkowych z czasów dwudziestolecia międzywojennego i twórczość polonijnych zespołów muzycznych z lat 70. XX wieku, takich jak Mały Władzio, Polskie Orły, Biało-Czerwoni i Bobby Vinton, na których wzorowały się zespoły grające na zabawach i weselach. Pierwszy zespół będący przedstawicielem tego gatunku – Bayer Full, powstał 19 listopada 1984, natomiast drugi zespół będący przedstawicielem tego gatunku – Top One powstał w 1986 i obydwa zespoły stały się jednymi z pionierów tejże muzyki. Na przełomie lat 80. i 90. XX wieku powstawały zespoły, takie jak Akcent, Atlantis, Big Dance, Boys i Fanatic oraz powstała w 1990 pierwsza oficjalna wytwórnia nagrywająca płyty z muzyką disco polo – Blue Star. Głównymi ośrodkami muzyki chodnikowej, a później disco polo był Białystok i inne miasta leżące na Podlasiu (właśnie z tej części Polski pochodzi większość artystów gatunku) oraz Żyrardów i Sochaczew koło Warszawy. Jedną z najbardziej znanych piosenek wywodzących się z tego gatunku była „Mydełko Fa” nagrana w 1991 przez Marka Kondrata i Marlenę Drozdowską, która miała być pastiszem tej muzyki, ale stała się wielkim przebojem i przyczyniła się ona do popularności tego gatunku, zaś jego zwolennicy przyjęli ją niemalże za swój hymn.
- Odtwórz folder
- Pobierz folder
- Zachomikuj folder