Wykorzystujemy pliki cookies i podobne technologie w celu usprawnienia korzystania z serwisu Chomikuj.pl oraz wyświetlenia reklam dopasowanych do Twoich potrzeb.

Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, wyrażasz zgodę na ich umieszczanie na Twoim komputerze przez administratora serwisu Chomikuj.pl – Kelo Corporation.

W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia dotyczące cookies w swojej przeglądarce internetowej. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności - http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Jednocześnie informujemy że zmiana ustawień przeglądarki może spowodować ograniczenie korzystania ze strony Chomikuj.pl.

W przypadku braku twojej zgody na akceptację cookies niestety prosimy o opuszczenie serwisu chomikuj.pl.

Wykorzystanie plików cookies przez Zaufanych Partnerów (dostosowanie reklam do Twoich potrzeb, analiza skuteczności działań marketingowych).

Wyrażam sprzeciw na cookies Zaufanych Partnerów
NIE TAK

Wyrażenie sprzeciwu spowoduje, że wyświetlana Ci reklama nie będzie dopasowana do Twoich preferencji, a będzie to reklama wyświetlona przypadkowo.

Istnieje możliwość zmiany ustawień przeglądarki internetowej w sposób uniemożliwiający przechowywanie plików cookies na urządzeniu końcowym. Można również usunąć pliki cookies, dokonując odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Pełną informację na ten temat znajdziesz pod adresem http://chomikuj.pl/PolitykaPrywatnosci.aspx.

Nie masz jeszcze własnego chomika? Załóż konto
megur
  • Prezent Prezent
  • Ulubiony
    Ulubiony
  • Wiadomość Wiadomość

Mężczyzna Roman

widziany: dzisiaj o 11:14

  • pliki muzyczne
    1970
  • pliki wideo
    19856
  • obrazy
    14055
  • dokumenty
    13410

55018 plików
4619,79 GB

Ukryj opis
FolderyFoldery
megur
Pliki dostępne do 19.04.2020
Pliki dostępne do 21.01.2024
Pliki dostępne do 27.02.2021
11 Wrzesnia
 
Aaron Russo
Adolf Kudlinski śp. (Pierwszy Polski Prepper)
 
Afery Prawa
 
Afganistan
 
Afryka
Aktualnosci
 
Aleksader Kwaśniewski
 
Publicystyka
Alex Jones
 
Alex Jones
Ameryka Środkowa i Południowa
Amway pranie mózgu
 
Amway gala
Andrzej Duda 123
Aniołowie i demony
 
ANTYPOLONIZM !!!!!
 
Antysalon
Audiobooki 123
Australia
 
Publicystyka
Bald TV-POLECAM
 
Bolesław Szenicer
 
Publicystyka
BRIAN TRACY
Chiny
 
Chiny Szanghaj
Szokująca Azja
Chomikowe porady
 
Chris White
Ciekawe Niewyjasnione
 
Covid-19
 
CrusadeNR5
 
CrusadeNR
CrusadeNRtv
Czarna seria polskiego dokumentu
 
STUDNIA 1986
Czeczenia
Czerwoni zbrodniarze
 
Czwarta wojna światowa
 
Atomowa broń w Polsce
Trzecia wojna światowa
Wybuchy atomowe
David Icke
 
BRIAN ROSE DAVID ICKE
David Icke - Globalne Duchowe Przebudzenie Ludzkości
Zakon Śmierci
dj. murek
Do przemyślenia
 
Dokumenty
 
Dr Jerzy Jaśkowski LIVE
 
Dr n. med. Jerzy Jaśkowski
Dr Mira Modelska-Creech
Dr. Ewa Kurek
 
Kto ratuje jedno życie
Niezależny Lublin
Niezależny Lublin - żydzi w Polsce
Dr. Kent Hovind
Dr. Sławomir Mentzen !!!
Dr.David Duke
Dr.Jan Przybył
 
Kresy
Marian Misztalski
Dr.Jerzy Targalski
Dr.Lech Kowalski
Dr.śp. Dariusz Ratajczak
Dr.śp.Krzysztof Karoń
 
Program wiedzy społecznej
Publicystyka
Dr.Stanisław Krajski
 
Brzytwą czyli ostro na każdy temat
Dr.Michał Krajski
Dr.Stanisław Krajski-feliet ony
Dr.Stefan Oleszczuk
Dramatyczne wydarzenia na świecie
 
Fukushimia
Grecja
Islandia
Druga Rzeczpospolita 1918- 1939
 
Druga Wojna Światowa
 
Ebooki 123
Edward Snopek 123
EKOLOGIA
 
Łzy Amazonii,Afryk i,Arktyki
Rozwiązania lokalne na globalny bałagan
Żyj zgdnie z naturą
Ekstermizm muzułmański
 
Elektrownie wiatrowe
eMisjaTv
 
Piotr Korczarowski
EUROKOŁCHOZ
 
Europa - Ostatnia Bitwa
EXtra LASKI+18
 
Filmy przyrodnicze
 
FOLDER NA PREZENTY OD WAS
 
GaduGadu i panel Ariadna badają opinię Polaków o żydach a tym samym namierzają wroga
Gadowski TV
 
Galeria
 
Polityczne
Gaz Łupkowy
 
Geotermia
Gen. August Emil Fieldorf Nil
 
Publicystyka
Gender
 
Publicystyka
Gify + PPS
Gizbo Live
 
GizboX - Przegląd Tygodnia
Kacper Gizbo
Globalne ocieplenie
 
Chemtrails
Publicystyka
GŁOS RACJONALNY
 
Prof.śp. Bogusław Wolniewicz
Grupa Bilderberg
 
Komisja Trójstronna
Publicystyka
Gruzja
GRZEGORZ BRAUN!!!
 
GRZESIEK 129 !!!!!
 
BIAŁOŁĘKA 666
Odcinek 182. Robactwo zaatakowało całą Polskę 123
HAŃBA SKANDAL OHYDA WSTYD !!!!
 
HENRYK PAJĄK
 
Hitler Stalin itd
 
Ewa Braun123
Holocaust Chrześcijan
 
Publicystyka - prześladowanie
Holocaust na świecie
 
Holocaust Słowiański
Holocaust Palestyńczyków
 
Holocaust Polaków
 
Holocaust Żydów
 
IPN TV - „Z filmoteki bezpieki”
 
IRAK
 
Ludobójstwo w Iraku
Wojna w Iraku
IRAN
 
Wojna Iran - Izrael
IZRAEL123
Jan Pietrzak
 
Janusz Korwin-Mikke
 
Publicystyka-a udio J K M
Jaruha Nadaje
K R E S Y
 
Katarzyna Treter-Sierpińska
Katastrofy w przestworzach 123
Katyń 2010 1
 
Publicystyka
Solidarni 2010
Katyń 2010 2
 
Publicystyka
Katyń 2010 3
 
J P G
Publicystyka
Katyń 2010 4
 
Publicystyka
Katyń 2010 5
 
Publicystyka
Rincewindx
Katyń 2010 6
 
Publicystyka
Katyń 2010 7
 
Publicystyka
Katyń 2010 8
 
Publicystyka
W Smoleńsku była mistyfikacja
Katyń 2010 9
 
10.04.2010 SMOLEŃSK Cała prawda Niewygodne fakty
Publicystyka
Katyń 2010 910
 
Publicystyka
Katyń 2010 911
 
Publicystyka
Katyń 2010 912
 
Katastrofa pod Smoleńskiem (szlawa)
Publicystyka
Zamach
Katyń 2010 913
 
Publicystyka
Katyń 2010 914
 
kiki85uuu - Polecam
Kino ludzi myślących
Kłamstwa polityków
Komputer
 
Komunikaty Ministerstwa Prawdy
 
KONFEDERACJA !!!
Korea Północna
 
Kosowo jest serbskie
Kraków moje miasto
 
Ks. Jacek Międlar
 
Ks.Jacek Międlar TV
Publicystyka
Ks. prof. Czesław Bartnik
Ks.Abp. Carlo Maria Vigano
Ks.Abp. Jan Paweł Lenga
 
Abp Jan Paweł Lenga
Audiobook-Prze rywam Zmowę Milczenia
Ks.Abp. Stanisław Wielgus
Ks.Bp. Andrzej Jeż
Ks.Bp.śp.Józef Zawitkowski
Ks.dr. Adam Skwarczyński
Ks.dr. Roman Adam Kneblewski
Ks.dr.hab.Piotr Natanek
Ks.Grzegorz Śniadoch
Ks.o.Augustyn Pelanowski
 
Ks.o. Augustyn Pelanowski
Ks.O.Leon Knabit
 
O.Leon Knabit
Ks.Paweł Murziński
Ks.Piotr Glas
Ks.prof. Aleksander Posacki
Ks.prof. Andrzej Zwoliński
Ks.prof. Dariusz Oko
Ks.prof. Tadeusz Guz
Ks.prof. Waldemar Chrostowski
Ks.śp. Tadeusz Isakowicz - Zalewski
 
Publicystyka
Ks.śp. Tadeusz Kiersztyn
 
Publicystyka
Ks.Stanisław Małkowski
 
Publicystyka
Ks.Włodzimierz Małota
Kuchnia
 
Libia
Likwidacja Państwa Polskiego
 
MAGYAR LENGYEL BARATSAG
 
General Jozef Bem
Karpatia
Strategia
MANIPULACJA
 
Mapa Polski
 
topo 50 65
Wojskowa mapa Polski (rawtar)
MEC KATARZYNA TARNAWA-GWÓŹD
Mirosławiec
 
Publicystyka
MONEY
 
Monitor Polski Tego nie przeczytasz w ścierwomediach
My Tribute to Poland
 
O Polsce mówią inni 123
Pałace na ziemi polskiej
N W O
 
NIGDY SIĘ NIE PODDAWAJ
 
Noam Chomsky
 
Fabryka konsensusu
Ola Gordon
 
OlaGordon
P O L S K A
 
P.K.P
 
Katastrofy kolejowe
Koleje na świecie
Malownicze trasy kolejowe
P.K.P
Wypadki kolejowe
 
J P G
Katastrofa Barwałd Średni
ZNTK w Stargardzie Szczecińskim
P.P.S. - Y
 
Paweł Kukiz
 
Publicystyka
Playlisty123
Podatek Katastralny
 
PODATEK KATASTRALNY (cyborg43)
Podatki
Publicystyka
Polacy na emigracji
 
Polacy na ziemiach okupowanych
Polacy w Norwegi
Rado i Seba
Polacy Nadchodzi KONIEC naszej WOLNOŚCI
POLAKU NIE DAJ ŚIĘ OKŁAMYWAĆ
Polski punkt widzenia
Polski Żyd Vlog
Polsko języczne media brukowe wraz z atorytetami
 
Prawda o mediach
Ponury Wtorek - prezentuje
Postęp po szwedzku
 
Norwegia
Publicystyka
PranieMozgu's channel 123
Prawda o rządzie platformersów 123
Prawdziwe przekręty - The real hustle
 
Kto nas oszukuje (glomar)
Oszustwa - uważaj
Prof. Halina Zamel
Prof. Jan Żaryn
Prof. Jerzy Robert Nowak 123
Prof. Leokadia Oręziak
Prof. Mirosław Dakowski
Prof. Mirosław Piotrowski
Prof.Andrzej Nowak
Prof.Andrzej Zybertowicz
Prof.Henryk Kiereś
 
Cywilizacja Łacinska
Prof.Krzysztof Rybiński
Prof.Marek Chodakiewicz
Prof.Norman Davies
Prof.Norman Finkelstein
 
Naród Wybrany
Prof.Piotr Jaroszynski
 
Prof.Robert Gwiazdowski
Prof.śp. Bogusław Wolniewicz
 
1.Prof.Bogusła w Wolniewicz
2.Wolniewicz tematy niebezpieczne
3.Wykłady
Prof.śp. Iwo Cyprian Pogonowski
 
PUBLICYSTYKA
Prof.śp. Mieczysław Albert Krąpiec
 
U zródła Prawdy
Prof.śp. Paweł Piotr Wieczorkiewicz
 
Prof.śp.Witold Kieżun
 
Publicystyka
Prof.Waldemar Dziak
Project Camelot-Duncan O Finioan
Prywatne
 
Publicystyka
Puste SMS-y
 
Oszustwa - uważaj (wrozkap)
Robia nas w bambuko
RED PILL NEWS Wiadomości W Czerwonej Pigułce
 
Religijne
 
ROK 2012
 
Koniec Świata
Publicystyka
RON PAUL
Rumunia
SĄ TACY NA ŚWIECIE
Sebastian Ross
Siła Koszmarów
 
ŚMIESZNE
 
Sound Of Freedom (2023) 123
Spryciarze
Stanisław Michalkiewicz
 
Antypolonizm
Czyja jest Polska
Publicystyka - audio Stanisław Michalkiewicz
Stop Cenzurze
 
Publicystyka
Świat zmienia oblicze
Syria
 
Publicystyka
SYSTEM 09
 
Antoni Maciarewicz
Szach Mat dla Ludzkości
Szkoła Fotografowania
 
Fotografowanie cd
Programy
T V G --9
TAJNE SŁUŻBY
 
TEGO NIE ZOBACZYSZ W ŚCIERWO-MEDIACH
 
Publicystyka
Telewizja wRealu24   materiały usunięte przez Ce nzurę YouTuba
Tematy Bardzo Niebezpieczne Mec. Ewa Rzeuska
 
O co chodzi w tym bałaganie
Tematy Niebezpieczne 123
TOLERANCJA INACZEJ
 
Na sportowo
U S A imperium ZŁA
 
Ukraina druga prawda
 
Ukraina Rosja
 
UNCLE TIMO
 
Geneza Wojen Światowych
O Ydzach
Pedziofjołki Ukryty Swiat
UPADEK KABAŁY
 
Upadek Kabały 26 części
Uważaj!!WARNING!! 1
 
Uważaj!!WARNING!! 2
 
Grypa H5N1
H A A R P
Publicystyk a
Uważaj!!WARNING!! 3
 
Nazisci - Spisek Okultystow
Oto co utracilismy
Uważaj!!WARNING!! 4
 
Handlarze Smiercią
Korporacje
Publicystyka
Uważaj!!WARNING!! 5
 
xxxxxx
Videoblog śp. Onionmana
 
Wywiady Amelii 007 z Onionmanem
Waldemar Łysiak
 
Książki (maria)
Warto zobaczyć posłuchać
 
Więżniowie polityczni 3RP
 
Basia Poleszuk
William Bill Cooper
Wojciech Cejrowski
 
WYŁĄCZ T V zacznij myśleć
 
Publicystyka
XXXXX
 
Publicystyka
Z Archiwum I P N
zachomikowane
 
Zapomniana historia zdeptana pamięć
 
ZBIGNIEW ZIOBRO
Zdrowie
 
Zrób to sam123
Pokazuj foldery i treści
Opublikowano 10 luty 2021 r.

RYSZARD NOWAK
SUBSKRYBUJ
75 rocznica katastrofy kolejowej w Barwałdzie Średnim. Największej w historii Polski, zginęło 130 osób . Wydarzyła się ona 75 lat temu podczas II wojny światowej w Barwałdzie Średnim koło Kalwarii Zebrzydowskiej. Dokładna liczna ofiar śmiertelnych nie jest znana: przypuszcza się, że wyniku zderzenia zginęło około 130 osób, a ponad 100 zostało rannych. Biorąc pod uwagę liczbę ofiar śmiertelnych była to najtragiczniejsza katastrofa kolejowa w historii polskich kolei.24 listo-pada 1944 roku, pociąg osobowy relacji Zakopane-Kraków zderzył się z pociągiem wiozącym za-opatrzenie dla niemieckiego wojsk . Zginęło wtedy ok. 130 osób, a ponad 100 kolejnych zostało rannych. Stalowe lokomotywy w chwili zderzenia rozpadły się na metalowe kawałki, które cięły ludzi jak noże. Całkowicie zniszczone zostały dwa pierwsze wagony osobowe, które były zrobione z drewna.Pamięć o tym wydarzeniu odżyła tak naprawdę dopiero z inicjatywy prof. Andrzeja No-wakowskiego, historyka kolei i autora książki o tej katastrofie. To dzięki niemu zachowały się wspomnienia Tadeusza Szczura, który w 1944 roku miał 16 lat.24 listopada 1944 roku po godzinie 15:00 na linii kolejowej nr 117 (odcinek Kalwaria Zebrzydowska-Wadowice) około 300 metrów w kierunku wschodnim od obecnego przystanku Barwałd Średni (ten powstał dopiero w 1993 roku) w aktualnym kilometrze 7,323 przepełniony pociąg osobowy relacji Zakopane-Kraków (został skierowany okrężną drogą przez Wadowice-Spytkowice z powodu uszkodzenia przez partyzantów szlaku Kalwaria-Skawina) zderzył się w Barwałdzie czołowo z transportem wojskowym. Profesor Andrzej Nowakowski szczegółowo to opisał w broszurze pod tytułem "Z dziejów wadowickiej kolei (1887-1999)" wydanej w 1999 roku w Wadowicach, opierając się na relacji Gustawa Stud-nickiego, który ten temat poruszył w swojej monografii barwałdzkiej: "Nie byłoby tej katastrofy, gdyby pociąg osobowy zatrzymał się na stacji Kalwaria Zebrzydowska, lecz na odcinku do Wa-dowic postój nie był planowany. Kiedy dyżurny ruchu w Kalwarii Zebrzydowskiej zorientował się, że popełnił błąd, zasygnalizował konieczność zatrzymania pociągu przy pomocy czerwonej chorą-giewki, lecz zostało to zbagatelizowane przez obsługę pociągu osobowego. Co prawda, wysłano za nim parowóz, który gwizdami wzywał do zatrzymania się, lecz ta wiadomość nie dotarła do ma-szynisty, względnie nie zdołał on dogonić pociągu osobowego. Natomiast jadący z przeciwległego kierunku transport wojskowy z Wadowic do Kalwarii otrzymał rozkaz "A" - bez zatrzymywania się na stacjach pośrednich.Tymczasem transport wojskowy minął stację w Kleczy Górnej, kiedy uświadomiono sobie grożące niebezpieczeństwo. Zderzenie czołowe obu pociągów nastąpiło na odcinku toru o małej widoczności. Pociąg osobowy był przeładowany, posiadając w składzie stare austriackie "drewniaki" z lat 1911-1918. Transport wojskowy był złożony z nowych, solidnych pulmanów. Toteż skład cywilny został niemal doszczętnie zniszczony, a skład wojskowy nie uległ większym zniszczeniom. Akcja ratownicza była niezwykle utrudniona. Na miejsce zdarzenia przybyły jedynie dwie karetki i trzech lekarzy. Brakowało noszy i sanitariuszy. Brakowało rów-nież środków opatrunkowych, zaś ludność darła swe prześcieradła na bandaże. Zidentyfikowane ofiary tragedii były w większości Polakami w pociągu osobowym (większość Niemców ocalała). Rannych umieszczono w szpitalu w Wadowicach, Andrychowie i Zebrzydowicach oraz w polo-wym lazeracie wojskowym, mieszczącym się w szkole powszechnej w Kalwarii. Ostatniej posługi umierającemu udzielali kapłani z nowo powstałej parafii kalwaryjskiej: proboszcz ks. Józef Zwar-doń oraz wikarzy, księża - Jan Miranów i Ignacy Lang." Katastrofa ma jeszcze jedną ofiarę, o któ-rej mniej się pamięta. To dyżurny ruchu z Kalwarii - Lanckorony, którego obarczono winą za wpuszczenie dwóch pociągów na ten sam tor. Jeszcze tego samego dnia, doraźnym wyrokiem są-du, został uznany za winnego spowodowania wypadku i skazany na śmierć (został rozstrzelany następnego dnia na terenie obozu w Oświęcimiu). Takie były okupacyjne realia.

RYSZARD NOWAK
1 rok temu
Gdy pociąg pośpieszny był już na feralnej linii powrócił dyżurny ruchu i przypomniał sobie o po-ciągu wojskowym. Zadzwonił do stacji Kielcza Górna i Kalwaria Zebrzydowska by zatrzymano pociąg. Było już jednak za późno. Wojskowy skład minął Kielczę, a maszynista pośpiesznego zi-gnorował sygnały dawane chorągiewką przez dyżurnego ruchu w Kalwarii Zebrzydowskiej. Ostat-nią deską ratunku wydaje się pomysł wysłania małego parowozu, który miałby dogonić skład pa-sażerski i gwizdkami dać sygnał do zatrzymania się. Parowozowi zabrakło 500 metrów. Około godziny 15.00/15.20 mieszkańcy Barwałdu Średniego usłyszeli niewyobrażalny huk. Dokładnie tam doszło do zderzenia. Pociąg pośpieszny z impetem wbił się w skład towarowy. Lokomotywy wybuchły, a pociągi stanęły w płomieniach. Pociąg pasażerski składał się ze starych już nawet na tamte czasy, drewnianych wagonów, które złożyły się jak domki z kart. Kierowana przede wszyst-kim ciekawością miejscowa ludność docierała na miejsce katastrofy i szybko zaczęła pomagać poszkodowany. Brakowało sprzętu medycznego, bandaży, opatrunków. Dopiero po jakimś czasie na miejsce katastrofy dotarły dwie karetki i trzech lekarzy. Mieszkańcy Barwałdu na furmankach odwozili poszkodowanych do swoich domów. W akcji aktywnie uczestniczyli też księża z parafii kalwaryjskiej. W Zebrzydowicach utworzony został szpital polowy, rannych dowożono do szpitali w Wadowicach i Andrychowie. Według oficjalnych danych w katastrofie zginęły 134 osoby, a około 100 zostało rannych. Głównym winnym katastrofy uznano dyżurnego ruchu z Kalwarii Lanckorońskiej i doraźnym wyrokiem sądu został on skazany na śmierć. Wyrok wykonano 25 li-stopada na terenie obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu. 23 listopada 2004 roku w sześćdziesią-tą rocznicę katastrofy, w jej miejscu został odsłonięty pamiątkowy obelisk.

RYSZARD NOWAK
1 rok temu
Był chłodny, szary listopadowy dzień 1944 roku. Kolejny rok wojny i kolejny rok okupacji nie-mieckiej na ziemiach polskich. Front stanął na linii Wisły , nastąpiła względna stabilizacja. Woj-ska radzieckie po wyzwoleniu Białorusi, Litwy i wschodniej Polski uzupełniały zapasy i szykowa-ły się do frontalnego ataku na III Rzeszę. Niemcy zaktywizowali działania logistyczne i pchali transporty kolejowe ze sprzętem na Wschód. 24 listopada 1944 roku dyżurny ruchu z Kalwarii Lanckorońskiej dostał informację od dyżurnego z Wadowic, że na trasę z Wadowic zostaje skie-rowany pociąg wojskowy z zaopatrzeniem dla Wehrmachtu. Skład ten wyruszył akurat tą trasą, ponieważ na trasie zwykle wykorzystywanej do tego typu zadań Skawina – Oświęcim partyzanci uszkodzili most. Linia 117 z Kalwarii Zebrzydowskiej do Wadowic przejęła ruch kolejowy z trasy Skawina-Oświęcim i posłużyła jako alternatywa dla niemieckich transportów na Wschód i lokal-nych pociągów pasażerskich. Tymczasem wspomniany dyżurny ruchu z Kalwarii, po otrzymaniu meldunku o pociągu, po pierwsze nie wpisał tego do księgi meldunków, a po drugie opuścił poste-runek. Zastąpił go zawiadowca, który nie miał pojęcia o pociągu wojskowym, który ruszył z Wa-dowic. W tym samym czasie na linie 117 został skierowany pociąg pośpieszny relacji Zakopane – Kraków. Oba składy były objęte rozkazem A, czyli odcinek Wadowice – Kalwaria miały pokonać bez zatrzymywania się.


RYSZARD NOWAK
5 miesięcy temu
https://www.youtube.com/watch?v=VoTEa9qjo9I TRAGEDIA BARWAŁDZKA - relacje naocz-nych świadków w książce Andrzeja Nowakowskiego.


RYSZARD NOWAK
1 rok temu
Katastrofa Dr hab. prof. nadzw. Andrzej Nowakowski pisał w książce "Tragedia barwałdzka, 24 listopada 1944: relacje naocznych świadków": "Kiedy pociąg pasażerski opuścił stację w Kalwarii Zebrzydowskiej (...), wrócił dyżurny ruchu i przypomniał sobie o rozkazie jazdy bez postoju mię-dzy Wadowicami i Kalwarią wydanym dla niemieckiego pociągu. Uświadomił sobie niebezpie-czeństwo czołowego zderzenia obu pociągów. Natychmiast zatelefonował do dyżurnych ruchu w Kleczy Górnej (...) i w Kalwarii Zebrzydowskiej (...) o zatrzymanie obu pociągów. W chwili roz-mowy telefonicznej niemiecki pociąg już minął stację w Kleczy Górnej. Wiadomość ta dotarła w porę do dyżurnego ruchu w Kalwarii Zebrzydowskiej. Ponieważ w tej stacji nie było wówczas se-maforów wyjazdowych, toteż dyżurny ruchu ostrzegał załogę pociągu pospiesznego przy pomocy okrzyków: Halt - Stój! oraz machania czerwoną chorągiewką (...), lecz najprawdopodobniej ma-szynista i kierownik pociągu pasażerskiego, mając rozkaz "A", zlekceważyli te ostrzeżenia". Kole-jarze w Kalwarii musieli szybko znaleźć jakieś rozwiązanie, które uchroniłoby oba składy od nie-uchronnego zderzenia. Na stacji stał niewielki parowóz przetokowy. Postanowiono go wysłać w pogoń za pociągiem pospiesznym. To nie mogło się udać. I się nie udało. Prof. Nowakowski pisał dalej: Tadeusz Wiejowski. Pierwszy uciekinier z AuschwitzHISTORIA TADEUSZ WIEJOWSKI. PIERWSZY UCIEKINIER Z AUSCHWITZ "Odległość między pociągiem a goniącym parowozem nie zmniejszała się, wynosząc w miejscu wypadku około 500 m. (...) Tragedia była już nieuchron-na. Czołowe zderzenie obu pociągów nastąpiło w odległości około 300 m w kierunku wschodnim od obecnego przystanku Barwałd Średni, przy wyjeździe z wąwozu, w pobliżu przejazdu kolejo-wego. (...) Pociąg towarowy ze sprzętem wojskowym dla Wehrmachtu (...) jechał z niezbyt dużą prędkością, wyjeżdżając z wąwozu pod Filkówką. Na ten pociąg wpadł nadjeżdżający z dużą pręd-kością (prawdopodobnie 60-70 km/godz.) pociąg pasażerski, który wyłonił się z zakrętu w miejscu znacznego spadku linii kolejowej". Hekatomba Z powodu licznych zakrętów i wzniesień maszyni-ści nie widzieli się do ostatniej chwili. Siła uderzenia była potężna. Tak, że stare, pamiętające jeszcze czasy cesarza Franciszka Józefa, drewniane wagony pasażerskie wręcz rozpadły się na drzazgi. Prowadzenie akcji ratunkowej było bardzo utrudnione ze względu na miejsce katastrofy, brak karetek i lekarzy. Ale przede wszystkim przez liczbę ofiar. Gaz pod Bolimowem. Przerażają-cy atak NiemcówHISTORIA GAZ POD BOLIMOWEM. PRZERAŻAJĄCY ATAK NIEMCÓW Pociąg pasażerski był przepełniony. Wagony nie dawały żadnej ochrony. Według prof. Nowakow-skiego w chwili zderzenia, lub tuż po nim śmierć poniosło 134 pasażerów. Wielu z nich umarło nie doczekawszy się żadnej pomocy. Około 100 osób zostało poważniej rannych, drugie tyle lżej. Oni przeżyli głównie dzięki pomocy okolicznych mieszkańców, którzy zabrali część rannych do domów, a tych, których nie można było wydostać, przykryli słomą, ratując przed wyziębieniem. Ranni zostali przewiezieni do szpitala miejskiego w Wadowicach i niemieckiego szpitala polowe-go w Andrychowie. Jeszcze tego samego dnia dyżurny ruchu z Kalwarii Lanckorony został posta-wiony przed sądem. Został uznany winnym spowodowania wypadku i skazany na karę śmierci przez rozstrzelanie. Wyrok wykonano następnego dnia w obozie Auschwitz-Birkenau. Katastrofa w Barwałdzie Średnim jest największą w historii polskich kolei. Następna była znacznie mniej tragiczna. Pod Otłoczynem w 1980 roku zginęło 67 osób. Przez lata tragedia była zapomniana. Dziś przypomina o niej obelisk postawiony w 2004 roku, w 60. rocznicę zderzenia pociągów.

RYSZARD NOWAK
1 rok temu
Jednak najtragiczniejszą katastrofą kolejową była ta, która miała miejsce 24 listopada 1944 roku w Barwałdzie Średnim.


RYSZARD NOWAK
1 rok temu
Gdyby zadać pytanie: Gdzie na ziemiach polskich miała miejsce największa katastrofa kolejowa (pod względem ilości ofiar), to jakie padały by odpowiedzi? Najpewniej pod Szczekocinami, bo jest ona najbardziej „żywa” i wydarzyła się stosunkowo niedawno, bo w 2012 roku. W dzisiej-szych czasach był to news numer 1 we wszystkich środkach masowego przekazu, pokazywany i komentowany. Ale katastrof z dużą liczbą ofiar na ziemiach polskich, od momentu pierwszej zare-jestrowanej w 1877 roku w Gorzkowicach, było ponad sto. I tak np. w Drzewcach w 1941 roku zginęły 44 osoby, w Ludwikowicach Kłodzkich w 1945 roku 70 osób, w Juliance w 1976 roku 25 osób, w Otłoczynie w 1980 roku 67 osób, czy we wspomnianych Szczekocinach 16 osób.

Maciej Joo3 miesiące temu
Dodaj jeszcze do tej listy katastrofę pod Wrocławiem w Długołęce z 1977 r. gdzie zginęło 11 osób
st440014 miesiące temu
Była katastrofa kolejowa w Sątopach Samulewie zderzenie czołowe pociągu pasażerskiego z to-warowym,prowadzone były przez: Pt47 pasażerski i Ty23 towarowy.Maszynista z Pt47 przeżył był maszynistą instruktorem gdy zaczynałem pracę za pomocnika
  • 272,7 MB
  • 18 kwi 21 8:25
Opublikowano 18 kwiecień 2021 r.
El_Conocedore
11 lut 2021
Historia katastrofy kolejowej, najtragiczniejszej w historii kolei polskich pod względem ofiar. Materiał przygotowano tylko na podstawie relacji naocznych świadków i osób trzecich.Polskie władze nie sporządziły żadnej dokumentacji ze względu na czas okupacji. Również ówczesne jak i wczesnopowojenne media przemilczały to zdarzenie.

Łukasz Łukasz
2 tygodnie temu
https://wadowiceonline.pl/kultura/16730-juz-wkrotce-wznowienie-ksiazki-o-tragedii-kolejowej-w-barwaldzie jest również książka o tym wydarzeniu, napisana przez dużego pa-sjonata kolei

Konrad Knapik
2 tygodnie temu
Tydzień przed wybuchem wojny całkiem blisko bo w Świnnej Porębie wykolejono pociąg. Za katastrofę obwinia się Niemców mieszkających w okolicach, nie dostali jednak informa-cji że inwazję przesunięto o tydzien
  • 216,8 MB
  • 10 lut 21 4:54
Opublikowano 10 luty 2021 r.

itvwadowice pl
9 wrz 2020
www.itvwadowice.pl tragedia barwałdzka, katastrofa kolejowa barwałd,
  • 13,2 MB
  • 10 lut 21 4:31
Opublikowano 10 luty 2021 r.

Infrastruktura Kolejowa
30 paź 2020
24 listopada 1944 roku doszło do zderzenia pociągów w miejscowości Barwałd Średni w Małopolsce. O tej katastrofie wiemy bardzo niewiele, maszyniści zginęli a dyżurnego rozstrzelano zaraz po zda-rzeniu. Co takiego tam się stało? Zapraszam do oglądania!


GromKuba4 tygodnie temu (edytowany)
Generalnie przedwojenne katastrofy są w Polsce nieznane i pomijane. Były już katastrofy promów rzecznych w których zginęło 100 osób a mimo to za najgorszą katastrofę żeglugi uchodzi zatonię-cie promu na Motławie w latach 60, gdzie zginęło 18 osób.
Konrad Wallenrod1 tydzień temu (edytowany)
Sa 2 Kalwarie , Kalwaria Zebrzydowska i Kalwaria Lanckoronska to niejest tosamo ale material Przyzwoity niemcy dobijali pasazerow poszkodowanych przygniecionych wyjacych z bolesci. Ma-sakra ,wtedy ludzie szmuglowali jedzenie i towary to bylo znane.

Kolejowy Kajetan3 tygodnie temu (edytowany)
Według innych artykułów, dlaczego tyle osób zginęło to, że stalowe części pociągu cięły ludzi na kawałki. A tak w ogóle materiał ciekawy i tajemniczy.

Mieczewo20204 dni temu
to były drewniane wagony chyba

Konrad Wallenrod1 tydzień temu (edytowany)
Slyszalem od mieszkanca Barwaldu .S dokladnie jak to wygladalo ,wokolo kosciulka ciala lezace . kolo Moskalowk powinien byc obelisk ,zrobiono blisko drogi i przejazdu kolejoweg
canister 20081 miesiąc temu
Prawdopodobnie to jest 2 z największych katastrof kolejowych w polsce bo istnieje katastrofa w drzewcach (1941) gdzie zginelo 41/284 osoby. Dziś jest całkowicie zapomniana a zgony prawdo-podomnie przegonily ta katastrofe choć do dziś nie wiadomo.

Infrastruktura Kolejowa
4 tygodnie temu
Tak, słyszałem, ale pomimo kilkugodzinnych przeszukiwań internetu nie znalazłem o tym ani słowa. Po za tym, jak sam powiedziałeś, do końca nie wiadomo o ilości zgonów.


Antek Roblox3 tygodnie temu
Szkoda że nie ma zdjęć z tych wydarzeń :(

Infrastruktura Kolejowa
3 tygodnie temu
Niestety, albo nie zostały zrobione, albo nie przetrwały. Prawdopodobnie to drugie😔

RYSZARD NOWAK1 dzień temu
@Infrastruktura Kolejowa https://www.youtube.com/watch?v=VoTEa9qjo9I


RYSZARD NOWAK1 dzień temu
@Infrastruktura Kolejowa https://www.youtube.com/watch?v=DhdFUPqCwmE
  • Pobierz folder
  • Aby móc przechomikować folder musisz być zalogowanyZachomikuj folder
  • dokumenty
    0
  • obrazy
    0
  • pliki wideo
    3
  • pliki muzyczne
    0

3 plików
502,67 MB




bambina-1234

bambina-1234 napisano 14.05.2024 06:36

zgłoś do usunięcia
obrazek

Tu Filmy Muzyka Tu Programy Obrazki Zapraszam Do Mnie

Deebra

Deebra napisano 20.05.2024 13:16

zgłoś do usunięcia

Dobry nastrój jest jak słoneczny dzień: promieniuje wokoło...

Washington Irving
Jezu ufam Tobie

Ochroniarz
Uśmiech to obowiązek chrześcijański
chyba inaczej
to anioł ochroniarz
co wyciąga za prawą i lewą nogawkę z rozpaczy

ks. Jan Twardowski

Słowa pozdrowień, dobrego-błogosławionego dnia, dostrzegania piękna i miłości w codzienności ) ...
wszystkoav

wszystkoav napisano 26.05.2024 07:32

zgłoś do usunięcia
tumblr-ocuuyx-Ivzh1vevhwpo1-500-1 NOWOŚCI FILMOWE ZAPRASZAM
Stare.dobre.filmy

Stare.dobre.filmy napisano 31.05.2024 11:48

zgłoś do usunięcia
Skrzyżowanie Kassandra - The Cassandra Crossing (1976)

Musisz się zalogować by móc dodawać nowe wiadomości do tego Chomika.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin
W ramach Chomikuj.pl stosujemy pliki cookies by umożliwić Ci wygodne korzystanie z serwisu. Jeśli nie zmienisz ustawień dotyczących cookies w Twojej przeglądarce, będą one umieszczane na Twoim komputerze. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Dowiedz się więcej w naszej Polityce Prywatności